Metadata betyder slet og ret data om
data. I internetsammenhænge kan man betragte metadata som en form for katalogisering af
ens www-sider. Metadata bruges altså til at identificere, beskrive og lokalisere
internetdokumenter. Metadataerne er ikke umiddelbart synlige, men er placeret mellem
<Head> og </Head> på ens hjemmeside. Et eksempel herpå kan ses på Statsbibliotekets hjemmeside, hvor man højreklikker med
musen og vælger "View source". Formålet med at benytte metadata er at forbedre genfindingen af
dokumenter på nettet. Endnu er der dog ikke mange søgemaskiner, der understøtter brugen
af metadata. Nordisk Web Index er for tiden (begyndelsen af 1998) den eneste søgemaskine,
der for alvor har taget metadata i brug, så man har mulighed for at raffinere sine
søgninger. Dog gør Alta Vista, HotBot og Infoseek også brug af dem i begrænset omfang,
men ikke til feltspecifik søgning. Den danske del af Nordisk
Web Index indeholder en database med godt 100.000 dokumenter, der alle er forsynede
med metadata.
Til illustration af problematikken kan gives
følgende eksempel:
Du er på jagt efter dokumenter omhandlende emnet
"copyright". En fritekstsøgning i eksempelvis Thor på +copyright* giver det
nette resultat af 28.000 dokumenter, hvor en hurtig gennemgang af de første 20 viser mere
eller mindre tilfældige dokumenter, hvor ordet copyright optræder først i dokumentet.
En søgning i Nordisk Web Indexs advanced metadata search giver derimod mulighed for
at søge specifikt på copyright i subject-feltet, og dette resulterer i 4 dokumenter.
Disse berører alle på en eller anden facon emnet copyright og forfatteren til
www-dokumenterne har derfor tildelt siderne dette emneord. Muligheden for at søge
feltspecifikt bliver altså langt større.
Nu kan man naturligvis spørge om det giver mening at
bruge tid og kræfter på at tildele sine internet-dokumenter metadata, hvis
søgemaskinerne ikke gør brug af dem i større omfang. Men hvad kom først hønen eller
ægget ? Man kunne tænke sig, at tilstrækkelig mange sider med tilknyttede metadata
ville få de store søgemaskiner til at intensivere brugen af dem, og dermed forbedre
søgemulighederne. |